zondag 13 maart 2016

Blog week 5

Week 5 van de minor
Deze week zijn we op Dinsdag gestart in LAB21, een ruimte in de a-vleugel van Windesheim waar allerlei mooie ICT gerelateerde gadgets te vinden zijn. Bij LAB21 hebben ze onder andere de oculus rift, meerdere 3d printers en verschillende robots. Allemaal om onderwijsvernieuwing mogelijk te maken.
Eerst zijn we de les gestart met een opening van een  DOT die te maken had met vertrouwen. Geblinddoekt een parcours lopen op aanwijzingen van een DOT-lid.


Daarna zijn we verder gegaan met onze opdracht die we voor de vakantie al gekregen hadden: de spaghetti toren.
Met maximaal 20 stokjes, 1 marshmallow, wat tape en een stukje touw moesten we een zo hoog mogelijke toren bouwen. Gelukkig hebben wij Floris, die bouwtechniek studeert, dus konden wij ons netjes aan de opdracht houden. Uiteindelijk hadden we een mooie toren van 79cm als resultaat en nog flink veel tijd over.
Na deze opdracht zijn we in groepjes uit elkaar gegaan om verschillende dingen te proberen in LAB21. Wij als DOT zijn met Jan meegegaan die een robot had waar je mee kon communiceren. Helaas werkte dit niet zo goed als gepland, aangezien de robot niet goed reageerde. Wel hebben we het gehad over verschillende mogelijkheden voor het gebruik van de robot in het onderwijs.


Daarna zat het plenaire deel van de dag erop en konden we uiteen in de DOTs. Wij hebben samen met Jan even om de tafel gezeten om het te hebben over onze pilotopdracht. Na meerdere malen te hebben gemaild, gebeld en onze gegevens achter hebben gelaten, hebben we tot op heden nog steeds geen antwoord gehad van de persoon binnen het Udens College die gaat over onderwijsvernieuwing en ICT. Daarop hebben wij als DOT besloten om een lijn te trekken en met plan B aan de slag te gaan.
Plan B
In eerste instantie wilde we vrij breed de pilot opdracht ingaan bij het Udens College. Dat wil zeggen dat we ons wouden richten op een leerjaar of een bepaalde richting. Maar doordat we helaas niet goed binnen konden komen, hebben we besloten er wat dieper op in te gaan. In plaats van de brede aanpak, willen we alleen met Roal zijn vak coach in zee gaan. Dat wil zeggen alleen voor het vak geschiedenis. Hij was in eerste instantie erg positief en stond ook open voor een samenwerking. Aangezien de contacten al warm zijn met deze persoon, kunnen we vrij snel aan de slag als het aan ons ligt.
Met Jan hebben we het hierover gehad en hij vond het een goed idee. Hij heeft ons aangeraden om even te kijken naar het vier in balans model van Kennisnet.
Hieronder meer over dit model.
Roal had gelukkig nog een afspraak staan met zijn vakcoach, dus hij is afgelopen week langs geweest bij het Udens College. Tijdens zijn bezoek kregen we te horen dat de persoon waar we contact mee zochten op uitwisseling was in het buitenland.


Vierinbalans-model.PNG
- Kennisnet. Vier in Balans model. Vier in Balans model. Kennisnet, Zoetermeer.

Zoals hierboven te zien is bestaat het model uit 4 pijlers, namelijk Visie, Deskundigheid, Inhoud&Toepassingen en Infrastructuur.
Wat het Udens College betreft is de visie aanwezig, ze willen met BYOD ICT een grotere rol geven in hun onderwijs.
Met de bouw van het nieuwe gebouw is de infrastructuur ook compleet. De Inhoud&Toepassingen is iets waar wij als DOT ons minder mee bezig zullen houden, dat moet de school zelf voor haar rekening nemen. Dat houdt in welke ELO of andere digitale methodes er worden gebruikt. Aangezien daar een flink financieel staartje aan zit, is dit niet aan ons om hierin mee te bepalen.
De laatste pijler, deskundigheid wordt meestal overgeslagen of onderschat. De docent moet de vaardigheden hebben om ICT zinvol en met meerwaarde in te zetten in de les. Aangezien het Udens College tot op heden de pijlers Inhoud&Toepassing en Infrastructuur niet op orde had, was het ook niet van belang dat deskundigheid aanwezig was.
Wij als DOT willen proberen om de deskundigheid van de docenten van het Udens College in balans te brengen met de andere 3 pijlers.

Volgende week meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten