zondag 21 februari 2016

Blog week 3

Week 3 van de minor Leren & ICT

We begonnen op dinsdag 16 februari met een lesstart door een DOT-team. Dit DOT had een tool meegekregen van het Deltion College in Zwolle. Deze tool is een bordspel dat gebaseerd is op het maken en indelen van lessen. Met behulp van dit bordspel kan je samen met je collega’s op spelenderwijs wijs een les ontwerpen.
Wij als DOT vonden het idee wel leuk maar we hadden wel de vraagtekens bij hoeveel je dit gaat inzetten. Het neemt erg veel tijd in beslag en is niet altijd nodig. Als je een keer niet uitkomt met het voorbereiden van je les, kan je dit wel gebruiken om een lesopzet te maken.

Vervolgens zijn we klassikaal bezig gegaan met brainstormen over de 21st century skills, dit hebben we met behulp van de tool answergarden. Met deze tool kan je vanachter je eigen device een antwoord doorgeven, dit antwoord komt dan op het bord in de klas terecht. Dit werkte tot op een zekere hoogte zeer goed. Doordat je berichten kon sturen zonder dat je naam bij je bericht stond werden er al gauw doelloze berichten gepost.
Aan het einde van de ochtend hebben we de voortgang van de DOT’s doorgenomen en gepresenteerd. Hierin zagen we hoe ver de DOT’s waren en konden we tips en tops sturen. Daarnaast konden we eventuele vragen voorleggen aan de DOT’s.

In de middag hebben we als DOT nog bij elkaar gezeten om verschillende onderdelen door te spreken en het huiswerk voor de aankomende week aan te pakken. Tevens hebben we ook een mail opgesteld en verstuurd naar de persoon van het Udens college die gaat over onderwijsvernieuwing en ICT. Hierin hebben wij ons voorgesteld, onze opdracht vanuit de minor uitgelegd en ons idee voor de opdracht verwoord. We hopen hier snel antwoord op te krijgen en stappen te kunnen zetten. Hierover meer in onze volgende blog.

De woensdag 17 februari heeft Rina ons een artikel uit de krant voorgelezen, hierbij ging het om een artikel over muziek in de klas. Ze had het woord ‘muziek’ veranderd voor het woord ‘ICT’ waardoor de tekst een heel andere richting kreeg. De moraal van het verhaal was dat we eerst goed de bron moeten checken voordat we het verhaal klakkeloos aannemen.

Daarna zijn we in kleine groepjes uit elkaar gegaan om ons verder te verdiepen in de onderzoeksvragen die we hebben opgesteld. We hebben met elkaars ons verdiept in de verschillende onderzoeksvragen en deelvragen en elkaar voorzien van feedback. Ook hebben we gekeken naar de kennisbasis ICT. Ieder DOT kreeg een van de vier thema’s toegewezen en dit moesten we in onze eigen woorden kunnen uitleggen aan de rest. Ook moesten we zorgen dat we het thema konden koppelen aan onze pilot-opdracht. Daarna hebben we in combinaties van verschillende DOT’s elkaar op de hoogte gebracht van alle thema’s.

Aan het begin van de middag was het weer DOT-tijd en zijn wij als team vier nog aan de gang gegaan in onze DOT met de reflecties en de overige opdrachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten